Dramatiker.no

Abonner på Dramatiker.no nyhetsstrøm
Oppdatert: 34 min 51 sek siden

Timeglassprisen til Maren Skolem!

søn, 2019-06-16 12:41

For manus til SHE-PACK har Maren Skolem fått årets Timeglasspris på kortfilmfestivalen i Grimstad. Det er Dramatikerforbundet som deler ut prisen på 15 000 kroner til beste kortfilmmanus. Vinneren tilbys også en ukes opphold i en av forbundets skrivestuer.

Det er bursdagsfeiring på svømmehallsdisco, og underdogen Ronja utfordrer jentegjengens alfahunn til maktkamp. Men leken eskalerer fort, og jentene står i fare for å miste kontrollen. (Portrettfoto: Den norske filmskolen)

Årets jury har bestått av Hanne Hagerup og Trond Arntzen. Her er juryens begrunnelse:

Dramatikerforbundets Timeglasspris går til en grenseoverskridende, forførende og troverdig kortfilmfortelling. Med et stramt og effektivt manus skreddersydd det korte formatet skildres en brutal, men underholdende maktkamp. Historien har et godt driv og er imponerende fortalt. Den er visuelt sterk, nærmest strippet for dialog og balanserer på grensen mellom det groteske og det såre. Dette er en oppvekstfortelling som handler om identitet, makt og om å teste grenser. En gjenkjennelig film om å overleve i en jentegjeng og om å ikke la seg kue. Filmens sluttscene både berører og overrasker. Hierarkiet oppløses og jentene samles mens de jubler «fitte» i et begeistret, høylytt kor.

Tusen takk for barnebursdagen fra helvete.

Timeglasset og prisen for beste manus går til Maren Skolem med filmen SHE-PACK.

SHE-PACK ble også tildelt Gullstolen og Kritikerprisen.

Her kan du se filmen: https://tv.nrk.no/program/KOIF75002118

Kategorier: Nytt fra andre

Sweatshop Aleppo

lør, 2019-06-15 00:36

Sweatshop Aleppo av Tale Næss – Iscenesatt lesning på Dramatikkfestivalen, Vega Scene.

Kategorier: Nytt fra andre

Kutt i stipender og kompetansehevende tiltak som ledd i ABE -reformen

tor, 2019-06-13 14:35

Som et ledd i ABE reformen, avsluttet NFI for 3 år siden ordningen med prøverom for manusforfattere og regissører.  Dette var en av få ordninger der filmkunstnerne fikk mulighet til å utvikle og forske i sitt prosjekt uten en produsent. involvert Forklaringen på dette kuttet var at man ikke lengre hadde menneskelige ressurser til å forvalte ordningen.

Monica Boracco, forbundsleder. Foto: Kristin von Hirsch

Når det nå vurderes å kutte manusutviklingsordningen, stipender samt NFI-LAB (kompetanse) som en del av ABE uten at bransjen er tatt med på råd er det grunn til å stille spørsmål ved de faglige vurderingene og begrunnelser for dette.

På spørsmål fra bransjerådet om begrunnelse for kutt svarer direktør, Sindre Guldvog:

«Jeg må dessverre bekrefte at vi har sett oss nødt til å iverksette et omstillingsprosjekt i NFI for å holde oss innen kostnadsrammene.  Og dessverre vil det ikke være mulig å oppnå de ønskede resultater uten at det vil få konsekvenser for arbeidsporteføljen.»

Arbeidsporteføljen eller tilskuddsordningene det vurderes å kutte helt eller delvis i er NFI´s kjernevirksomhet og vil, dersom det gjennomføres ramme film og tv-bransjen hardt.  Tiltakene treffer ikke der de skal, men fører til reell nedgang i utviklingsmidler til bransjen, med de følger det vil ha for tilgangen på personlige originalverk med høy kunstnerisk kvalitet.

Om ordningene

NFI:LAB

I følge NFI´s nettsider skal NFI:LAB bidra til kvalitetsheving og profesjonalisering av den audiovisuelle bransjen.  Dette gjøres gjennom konventer, bransjedager prosjektrettede verksted, mesterklasser, seminarer, partnerskap, samarbeid og nettveksbygging nasjonalt og internasjonalt, samt tildeling av stipend til deltagelse på kurs i utlandet og filmrekruttering»

Manusutvikling

30-40 prosjekter tas inn i ordningen hvert år av ca 180 søknader.  Budsjettrammen for 2017 var kr. 7,5 millioner.

Manusforfattere får tilskudd til manusutvikling og dramaturg.

Regissører får tilskudd til utvikling av regikonsept.

Stipend

Dette er ikke én enkelt ordning.  NFI:LAB håndterer flere ordninger, og det er usikkert om det kun er disse som vurderes avviklet eller om det også er tenkt at flere stipendordninger skal kuttes.

Vi mener dette er feilprioriteringer og vi kan heller ikke se at dette er villet fra departementet side, for å møte kravene i ABE-reformen. 

Kategorier: Nytt fra andre

Jon Fosse utnevnes til æresprofessor

tir, 2019-06-11 15:47

Jon Fosse utnevnes til æresprofessor ved Shanghai Theatre Academy. Utnevnelsen finner sted i Spegelbaren på Det Norske Teatret lørdag 15. juni.

Den internasjonale Fossefestivalen finner sted 6. – 15. september 2019.

En delegasjon fra Shanghai Theatre Academy, med president Huang Changyong i spissen, legger turen til Oslo og Det Norske Teatret for å utnevne forfatter og dramatiker Jon Fosse til æresprofessor ved en av Kinas viktigste institusjoner for utdanning i skuespiller- og teaterfaget. Akademiet har en 70 år lang historie og har utviklet seg fra å tilby et rent fagstudium til å bli en av de sentrale universitetene for utøvende kunst.

I år er det 25 år siden Jon Fosse debuterte som dramatiker, og i september fyller han 60 år. Det Norske Teatret og Samlaget har gått sammen om å arrangere Den internasjonale Fossefestivalen som finner sted 6. – 15. september.

Det Norske Teatret melder at det er særdeles hyggelig å få være vertskap når Jon Fosse utnevnes til æresprofessor i et jubileumsår som 2019, og attpåtil under Heddadagene!

Kategorier: Nytt fra andre

HEDDADAGENE 11. – 18. JUNI

tir, 2019-06-11 10:05

Her finner du programmet for Heddadagene 2019:
https://www.heddadagene.no/program

Kategorier: Nytt fra andre

STUDENTSLIPP PÅ WESTERDALS: SHOW AND TELL

tir, 2019-06-11 10:01

Torsdag 13. juni kl. 14 – 18 på Vulkan:
BA-kull fra programmene Manus, Film/TV, Lyd, Visual Effects,
Spilldesign og 3-D Grafikk byr på showcase, manuspitch utstillinger m.m.

Viktige tidspunkt:
KL 14: ÅPNING
Kl. 1430: Visning av SHOWCASE fra alle linjer
Kl 1515: MANUS og FILM/TV pitcher: 10 TV-serier og 7 spillefilmer (Auditoriet)
1630: Screening av VFX produksjon
1700: Tapas og mingling

VELKOMMEN TIL ÅRETS STUDENTSLIPP PÅ WESTERDALS!

Kategorier: Nytt fra andre

Springbrett til teaterscenen

fre, 2019-06-07 12:57

Identitet er gjennomgående tematikk for stykkene som vises under Dramatikk-festivalen helgen 13. – 15. juni. For første gang er det satset ekstra på tekster for barn og unge.

Bilder fra prøver på Liv Marit Webergs tekst «Hvem er fienden» som foregår på Brageteatret disse dager. Foto: Brageteatret. 

Ny rekord i antall innsendte manus viser at festivalen fortsatt er en svært viktig arena for mange dramatikere, mener kunstnerisk leder for festivalen, Victoria Meirik.

Mange av stykkene som vises under festivalen finner dessuten veien inn på teaterscener over hele landet.

– At for eksempel Kathrine Nedrejord sine bidrag har gått fra vår festival videre til Nationaltheatret – har vært ekstremt viktig. Nettopp fordi målet
er å være en plattform som synliggjør scene-teksters potensial. Under
Heddadagene kan vi gjøre nettopp det. I så måte så mener jeg at
festivalen levendegjør tekstens potensial både for dramatikeren selv – og ikke minst for teatrene som skal produsere den videre.

Egen jury for barn og unge

I år har festivalen også satset mer enn vanlig på tekster for barn og unge.

– Årets festival er faktisk den første i historien som har dette som fokus. Vi hatt to adskilte juryer i år; en for barn og unge – og en for tekster som er myntet på et voksent publikum.
Rett og slett fordi vi de siste årene har hatt et økende tilsig av tekster for et yngre publikum. Under festivalen vil det arrangeres et eget seminar som vi har valgt å kalle Nedenifra og Opp, som tar for seg nettopp dette å skrive for barn og unge.

Hilde Brinchmann, Hildur Kristinsdottir og Niels Petter Mørland har sittet i juryen for tekster for barn og unge, mens den andre juryen har bestått av Lisa Lie, Fredrik Longva, Saila Hytteinen og Matilde Holdhus.

Viktig samtidsfestival

Etter flere år som kunstnerisk leder for festivalen, er Meirik sjokkert over at en så viktig festival har så få produksjonsmidler.

Victoria Meirik, kunstnerisk leder ved Norsk Dramatikkfestival. Foto: Siren Høyland Sæter.

– I flere år har festivalen vært avhengig av god drahjelp fra teatrene hvor alle institusjonene stiller opp og samarbeider. Det er svært vanskelig for festivalen å få nok egne produksjoner på beina både med hensyn til tid og midler.

Meirik er klar på at det må satses mer på festivalen i fremtiden.

– Som jeg allerede har vært inne på er festivalen er et perfekt springbrett med tanke på å bli vist og produsert utenfor institusjonsteatrene. Festivalen er en enorm rekrutterings-plattform og ikke minst et møtepunkt for regi og tekst. Og flere av våre dramatikere blir senere husdramatikere på Dramatikken Hus, som for eksempel Birgitte Larsen. Jeg må også få nevne Mari Hesjedal, som er blitt plukket opp av Hordaland Teater.

Når det er sagt må festivalen bygges videre, mener Meirik.

– At festivalen nærmest må tigge for å få produksjonene på beina gjør ting unødvendig vanskelig. Vi trenger større gjennomslagskraft for å nå opp til de forventningene og det nivået vi mener oppsetningene bør ha. Slik det er nå er det for mange omstendigheter som holder festivalens potensial nede. Teatrene er jo svært villig til å arbeide med oss fordi de ser at det er her talentene er. Ikke minst får de sett tekster i et rom – lest og gestaltet med skuespillere. Det bør være ganske mye verdt.

DRAMATIKKFESTIVALEN Neste festival er 13. – 15. juni 2019. Festivalen presenterer scenetekster av Birgitte Larsen, Daria Osipova, Rolf Kristian Larsen og Veronika Erstad. Nytt for Dramatikkfestivalen 2019 er utvelgelse av scenetekst for barn og unge av Liv Marit Weberg, Nelly Winterhalder og Tale Næss. Dramatikkfestivalen gir publikum mulighet til å oppleve tekster av utvalgte dramatikere som representerer nåtidens tendenser i norsk dramatikk. Velkommen til tre dager med visninger, seminarer, samtaler og gjester.

Bildene i saken er fra Hvem er fienden som skal vises på Dramatikkens hus 15. juni kl. 16.00. Medvirkende: Regissør: Even Torgan | Skuespillere: Trine Wiggen, Andrea Berntzen, Jakob Fort, Sacha Slengesol Balgobin, Hedda Gundersen Gullikstad | Regiassistent: Rebekka Jynge | Scenografisk festivalkonsept: Sir Grand Lear | Lysdesign: Tobias Leira | Produksjonstid: 10 dager | Iscenesatt visning i samarbeid med Brageteatret | 60 minutter | Foto: Brageteatret 

 

Kategorier: Nytt fra andre

Free as a Bird, Light as a Bone av Ren Powell

fre, 2019-06-07 00:00

Playtext for physical theatre - poetic realism -surrealism.

Kategorier: Nytt fra andre

Needy Little Gods av Ren Powell

fre, 2019-06-07 00:00

translation available (bokmål).

Kategorier: Nytt fra andre

Fra hæl til himmel

tor, 2019-06-06 00:18

Verdenspremiere på FRA HÆL TIL HIMMEL, av Torgeir Rebolledo Pedersen. Kunstnernes hus kl. 20.

Kategorier: Nytt fra andre

Trengene små guder av Ren Powell

tor, 2019-06-06 00:00

Et nytt manuskript i MANUSBANKEN.

Kategorier: Nytt fra andre

Vel gjennomført tv-dramakurs!

fre, 2019-05-31 14:08

Dramatikerforbundet gjennomførte tv-dramakurs for forfattere.

Siste helgesamling for dramatikerne på tv-dramakurs med Kristine Berg og Arne Berggren. (Foto: Shuuto AS)

Gjennom to måneder fikk en gruppe dramatikere oppfølging rundt egne prosjekter, introduksjon til dramaturgiske verktøy, guiding om muligheter og utfordringer i bransjen og hvordan selge inn prosjekter til kjøpere av tv-serier.

Kurset ble ledet av Kristine Berg og Arne Berggren fra Shuuto AS.

Kategorier: Nytt fra andre

«FRA HÆL TIL HIMMEL»

ons, 2019-05-29 09:52

KUNSTNERNES HUS torsdag 6. juni kl. 20: Verdenspremiére på den poetiske musikkteaterforestillingen «FRA HÆL TIL HIMMEL» – En postapokalyptisk utopi (evt. dystopi) for steppere, sangere, sax, slagverk og kontrabass. Tekst: Torgeir Rebolledo Pedersen. Medvirkende & medskapende: Juliana Venter, Janne Eraker, Rolf-Erik Nystrøm, Marius Kolbenstvedt, Eirik Raude, Håkon Sigernes, Torgeir Rebolledo Pedersen. Lyd: Christian Obermeyer.

Billetter kr 250 / 200 v/ inngang eller på nett: https://www.linticket.no/page/no/event/67/1327

Kategorier: Nytt fra andre

Samaritanen av Magnus Mork

man, 2019-05-27 00:00

Et nytt manuskript i MANUSBANKEN.

Kategorier: Nytt fra andre

Human Zoo av Kathrine Nedrejord

søn, 2019-05-26 00:00

Et nytt manuskript i MANUSBANKEN.

Kategorier: Nytt fra andre

Pappa er av Kathrine Nedrejord

søn, 2019-05-26 00:00

Et nytt manuskript i MANUSBANKEN.

Kategorier: Nytt fra andre