Dramatiker.no

Abonner på Dramatiker.no nyhetsstrøm
Oppdatert: 53 min 47 sek siden

Spillefilmens krise

fre, 2019-03-22 15:38

Spillefilmens krise (rushprint.no)

Kategorier: Nytt fra andre

DRAMATIKKFESTIVALEN

fre, 2019-03-22 10:54

Neste festival er 13. – 15. juni. Festivalen presenterer scenetekster av Birgitte Larsen, Daria Osipova, Rolf Kristian Larsen, Runa Skolseg og Veronika Erstad. Nytt for Dramatikkfestivalen 2019 er utvelgelse av scenetekst for barn og unge av Liv Marit Weberg, Nelly Winterhalder og Tale Næss.

Norsk Dramatikkfestivaler en arena for stimulering og utvikling av ny norsk dramatikk og scenetekst. Annethvert år velger en fagjury anonymt ut nye tekster for iscenesettelse og ulike former for fremføring.Siden 1985 har Dramatikkfestivalen vært den viktigste arenaen for ny norsk dramatikk, og et springbrett for mange av landets dramatikere. 

Her finner du festivalprogrammet 

Kategorier: Nytt fra andre

Isenprisen 2019 til Demian Vitanza

tor, 2019-03-21 13:10

Gratulerer med Ibsenprisen 2019, Demian Vitanza og Tyngde!

Forfatter og dramatiker Demian Vitanza er tildelt Ibsenprisen 2019 for «Tyngde».
(Foto: Aschehoug)

Juryens begrunnelse:
Tyngde av Demian Vitanza: Urpremiere i september 2018 ved Teaterfestivalen i Fjaler, deretter premiere ved Nationaltheatret.
Tyngde er et scenedikt med et sterkt og nært narrativ. I teksten taler to stemmer fra det hinsidige: Den ene på vegne av et ufødt barn, den andre på vegne av en avdød mann.
Stemmenes opphav skaper et tekstlig spenn mellom den døde mannens tilværelse som frø dypt i jorden til det ufødte barnets eksistens et sted i kosmos. Historien tar utgangspunkt i det dokumentariske og personlige, men er gitt en teatral forskyvning som gjør at stoffet oppleves allmennmenneskelig og gjenkjennelig. I skildringen av et liv preget av utenforskap, sykdom og stor kjærlighet, aksentueres eksistensielle grunntema: Ensomheten vi alle deler, lengselen, en søken etter fellesskap, mening og trøst.

Tyngde er en viktig tekst fordi den evner å favne både individuelle og allmenngyldige perspektiver, og stoffet oppleves gjenkjennelig, rikt og klokt. Tyngde er et nært portrett av en tapserfaring fortalt med den taptes stemme. Vitanza skriver med poetisk kraft og høy kompleksitet om levd og ulevd liv. Språket er stringent, vitalt og billedrikt. Verkets gjennomgående bruk av botaniske referanser skaper en nærmest taktil språkopplevelse. Teksten fanger mangfoldet blant scenetekster i samtidsteatret og forener
dem i en høyere enhet. Og samtidig: Det vesentlige ligger gjemt mellom linjene.

Om prisvinneren:
Demian Vitanza (f. 1983) er en norsk/italiensk forfatter og dramatiker. Han er utdannet ved Universitetet i Oslo og London School of Economics and Political Science.

Vitanza debuterte i 2011 med den kritikerroste romanen «urak». Han har senere gitt ut romanen «Sub rosa» (2014) og skuespillet «Londinium» (2012), som har blitt oversatt til dansk, fransk og kinesisk.

I 2017 ga Vitanza ut romanen «Dette livet eller det neste» fra 2017, som han mottok Ungdommens kritikerpris og Østfoldungdommens kritikerpris for. Romanen var også nominert til blant annet P2-lytternes romanpris.

Som scenekunstner har Vitanza blant annet jobbet med «Papirløse fortellinger» på Nationaltheatret og med «Stemmer fra innsiden» for fengselsinnsatte. Vitanza har også dramatisert Jan Roar Leikvolls roman «Songfuglen» for Det Norske Teatret. Sceneteksten «Tyngde» hadde urpremiere i september 2018 ved Teaterfestivalen i Fjaler, deretter premiere ved Nationaltheatret.

Kategorier: Nytt fra andre

Erna Solbergs farlige uttalelser

ons, 2019-03-20 09:41

Erna Solbergs farlige uttalelser (frifagbevegelse.no)

Kategorier: Nytt fra andre

Å fange en karakter

ons, 2019-03-20 09:33

Å fange en karakter (rushprint.no)

Kategorier: Nytt fra andre

Regjeringen og demokratiet

tir, 2019-03-19 10:59

Regjeringen og demokratiet (dagsavisen.no)

Kategorier: Nytt fra andre

Grunnstipend/vederlag

man, 2019-03-18 16:23

Dramatikere kan søke grunnstipend på bakgrunn av førstegangsoppføring av profesjonelt verk (fiksjon) på norsk eller samisk, tilgjengeliggjort for offentligheten.
Dramatikere, som har skrevet og fått oppført verk på norsk eller samisk og hvis verk med sannsynlighet kan ha vært kopiert, kan søke privatkopieringsvederlag.

Her kan du lese mer om stipend/vederlag og hvordan du søker >>

Frist for å søke grunnstipend og/eller privatkopieringsvederlag er 1. april hvert år.

Kategorier: Nytt fra andre

Hvem er dommeren?

søn, 2019-03-17 12:18

Ernas farlige ord

På helgens årsmøte delte Dramatikerforbundets styre ut vårt solidaritetsstipend til den israelske skuespilleren og dramatikeren Einat Weizman. Som berømt skuespiller og kjendis i Israel, ble Weizman en stor trussel da hun begynte å engasjere seg politisk for de utsatte palestinske israelerne og det hun karakteriserer som Apartheid i dagens Israel.

Monica Boracco, forbundsleder i Dramatikerforbundet. Foto: Kristin von Hirsch

I sitt prisforedrag, beskrev Weizman hvordan hun ble sensurert og forsøkt kneblet av Israelske myndigheter og hvordan Israels Kulturminister Miriam Regev satte henne i stor fare ved å personlig stoppe stykkene hennes og navngi henne offentlig som en forræder. Dette førte til drapstrusler og vedvarende arbeidsnekt.

I dagens (13.mars) Dagsavisen på nett, kan vi lese at Statsminister Erna Solberg går ut mot  teaterstykket Ways of seeing:

– Vi skal tåle å stå i fokus og få kjeft for det vi sier og gjør. Men det oppleves verre når familier og bosted trekkes inn, sa Solberg.

– De som har laget stykket, bør tenke over dette. De har bidratt til å rette et fokus mot politikere som gjør at det blir tøffere å være politiker, slo hun fast.»

Tidligere har representanter for Fremskrittspartiet tatt til orde for at Black Box teater skal fratas offentlig støtte og en stortingsrepresentant fra samme parti navnga aktørene og beskylte dem for å «hate Norge»

Når nå Norges statsminister går ut og uten bevis, peker på en liten friteatergruppe som skyldig i at landets justisminister har vært utsatt for trusler og hærverk, er det grunn til bekymring. Både dramatikeren og de to hovdrolleinnehaverne har allerede mottatt trussler etter at de ble beskylt for å «hate Norge» Når nå Statsministeren konkluderer med at de er skyldige i å utsette justisministeren og andre politikere for fare, kan dette føre til at trykket øker på disse aktørene og på andre kunstnere. Det er en farlig vei å gå, og ikke minst et uventet utspill fra statsministeren.

Er det kunstnerne som har gjort det tøffere å være politiker eller er det media og enkeltpolitikere som blåste denne saken helt ut av proporsjoner? Alle som har sett stykket vil vite at nyhetssendingene på tv har vist frem langt mer av justisministerens hus enn det som ble vist frem i forestillingen. Hvorfor har man tillatt det? Og hvorfor kritiserer ingen Dagsrevyen når de filmer huset fra alle bauer og kanter?

Jeg er bekymret. Bekymret for at Ways of seeing saken kan danne presedens for hvordan de som har makt kan uttale seg på en måte som kan true de som ikke har det til taushet.

«De har bidratt til å rette et fokus mot politikere som gjør at det blir tøffere å være politiker» sa statsministeren.

Det er en påstand uten bevis, der hun dømmer i en sak som ikke er ført.

Vi er enige i at det er ikke lett å skulle ytre seg når man blir utsatt for hets og trusler. Det gjelder ikke bare politikere. Det gjelder også kunstnere.

Monica Boracco
Forbundsleder

Teksten ble først publisert på dagsavisen.no

Kategorier: Nytt fra andre

Ernas farlige uttalelser

fre, 2019-03-15 13:37

Ernas farlige uttalelser (dagsavisen.no)

Kategorier: Nytt fra andre

Et ekko av FRP

tor, 2019-03-14 14:39

Et ekko av FRP (shakespearetidsskrift.no)

Kategorier: Nytt fra andre

Teatret som samfunnsaktør og affektivt lim

tor, 2019-03-14 11:02

Drude von der Fehr og Siren Leirvåg har skrevet boken Teater som betyr noe. Teatrets evne og mulighet til å bli en aktør i det samfunnet det skapes i er knyttet til teatrets evne til kritisk «tenkning» og evne til å aktualisere det etiske og empatiske i tilskuerens persepsjon og erfaring. De spør: Kan det virkelig tenkes at teatret kan påvirke tilskueren slik at det kan skapes en ny form for kulturell, demokratisk og kritisk generøsitet?

«Ulrike Maria Stuart» av Elfriede Jelinek. (Foto fra Norsk Shakespearetidsskrift)

Her kan du lese artikkelen «Teatret som samfunnsaktør og affektivt lim» (pdf)

Drude von der Fehr er professor i allmenn litteraturvitenskap og Siren Leirvåg, Cand. philol. med hovedfag i teatervitenskap.

Vi har fått tillatelse til å gjengi artikkelen «Teatret som samfunnsaktør og affektivt lim», som ble publisert i Norsk Shakespearetidsskrift nr. 3 – 4, 2018.

Kategorier: Nytt fra andre

SPILLEFILMKONVENT 2019

tor, 2019-03-14 09:40

Norsk filminstitutt arrangerer «Spillefilmkonvent 2019 – Relevans og Ambisjoner» på VEGA Scene fredag 15. mars fra kl. 10-01.

Her er programmet >>

Kategorier: Nytt fra andre

DRAMATIKKSEMINAR

tor, 2019-03-14 09:20

20. mars kl. 13 – 16 inviteter Teater Ibsen til Dramatikkseminar i forbindelse med Ibsenprisen. Teatersjef Thomas Bye samtaler med de nominerte: Kristofer Blindheim Grønskag, Demian Vitanza og Kristin Auestad Danielsen.  

Dette er en unik mulighet til å bli inn i dramatikernes hemmeligheter: Hva var det som inspirerte teksten?

Hvordan var skriveprosessen? Hva handler teksten om? Hvor stort er det å være nominert til landets eneste dramatikerpris?

De nominerte tekstene til Ibsenprisen 2019 er:

Satellitter på himmelen av Kristofer B. Grønskag.

Tyngde av Demian Vitanza.

Vår vesle av Kristin Auestad Danielsen.

Seminaret er gratis, men vi har begrenset med plasser så meld deg på til firmapost@teateribsen.no innen 18. mars dersom du ønsker å delta.

Kategorier: Nytt fra andre

ØY av Jonas Corell Petersen

tor, 2019-03-14 00:00

Et nytt manuskript i MANUSBANKEN.

Kategorier: Nytt fra andre